Informatikai Üzemeltetés

A mai irodai és ügyviteli gyakorlat teljes mértékben a informatikai rendszerek megbízhatóságától, és rendelkezésre állásától függ. Nem egy esetben halljuk pénzügyesektől, könyvelőktől, hogy nem tudtam utalni, mert baj van a banki prgoramommal. Úgy látszik, hogy mindenki elfelejtette a kis rózsaszin papírost, amelyet évekig használt a számítógépes banki program előtt, és igen kivállóan elboldogult vele.

Egyre több, és egyre fontosabb adatot bízunk az mind részletesebb és kifinomultabb információs rendszreinkre, miközben a szükséges számítási és tárolókapacitás exponenciálisan növekszik. Sokszor felmerül a kérdés, hogy "Miért lassult le a gépem, hiszen ugyanazt csinálom vele, mint 3 éve ?!" Ez így ebben a formában a legritkább esetben igaz. Aki valóban ugyanazt csinálja, annak nem lassul le a gépe, aki pedig az egyre modernebb és több szolgáltatást nyújtó új rendszereket alkalmazza, annyira a hétköznapi élet részének tartja ezeket, hogy fel sem tűnik neki a létezésük, és az erőforrás igényük.

[pexels-photo-4508751.jpg]

A mai informatikai rendszerek elsődleges prioritása a rendelkezésre állás, majd utána a folyamatosan növekvő felhasználói igények kielégítése. Előfordult már, hogy egyik partnerünk fél nyolckor megkezdte a munkát, és megállapította, hogy nem érkeznek meg a levelei. Háromnegyed nyolckor, már a szerződést keresték, hogy milyen rendelkezésre állást vállalt a rendszer üzemeltetője...

A legjobb karbantartás az, amikor a felhasználók szinte soha nem találkoznak az üzemeltetővel, hiszen ebben az esetben nincs probléma, vagy ami felmerül az munkaidőn kívül megoldódik.

A mai rendszerek többségében a kritikus hibák előre megjósolhatóak, és még a kialakulásuk előtt áthidalhatóak. Szélsőséges esetben pedig rendelkezésre áll annyi tartalék erőforrás, hogy a teljes rendszer a lehető legkissebb zökkenőkkel tovább működhessen, a javítás megkezdésének ideéig.

Egyik legelső tevékenységünk számítógépes rendszrek karbantartása, és üzemeltetése volt, amely szolgáltatásunk azóta is egyik alappillére a Digital csoport tevékenységének. Az üzemeltetés két fő tevékenységi körre bontható, proaktív, és reaktív tevékenységekre. Minél integráltabb ez a két szolgáltatás, annál zökkenőmentesebbé tehető az ügymenet.

PROAKTÍV TEVÉKENYSÉGEK

A Proaktív tevékenyégek elsődleges célja a hibák megelőzése.

Ide tartoznak a hardver felügyeleti megoldások, amelyek monitorozzák a számítógépek mérhető paramétereit úgymint hőmérséklet, háttértároló diagnoszitka, ventillátorok fordulatszáma, stb. Ezen adatok alapján nagy valószínűséggel megjósolható az eszköz várható minimális hátralévő élettartama, így fel lehet készülni az esetleg szükséges javításra/cserére, a mindennapos tevékenységek megzavarása nélkül.

A szoftver rendszerek frissítéseinek ellenőrzése, a biztonsági másolatok készítése, és ellenőrzése, a rendszerek átlagos terhelése, és esetleges szűk keresztmetszeteinek vizsgálata.

[pexels-photo-4425157.jpg]

A tevékenységek ellenőrzése, részben a hálózati adatforgalom monitorozásával, érszben a rendszernaplók követésével, megelőzve / megakadályozva az illetéktelen programok / szolgáltatások telepítését és használatát a rendszeren.

Természetesen ezen tevékenységek között átfedések vannak, a megrendelt szolgáltatási szinttől függően előtelepítést, és bizonyos beszerzési megkötéseket igényelnek.

REAKTÍV TEVÉKENYSÉGEK

A Reaktív tevékenységek a már bekövetkezett hibák kezelése. Elsősorban a kár minimalizálása, és a megszokott munkarend mihamarabbi visszaállítása a legfontosabb. Szükség esetén erőforrás átcsoportosítással, csere alkatrészekkel / egységekkel nagyon hamar biztosítani tudjuk a folyamatos ügymenetet. Természetesen egy rendszerkritikus egységnél már a tervezés fázisában figyelemmel kell lenni a szükséges redundanciára.

Ide tartoznak azok a tevékenységek is, amelyek nem a rendszerben jelentkező, hanem a felhasználók által generált problémák megoldását jelentik (pl.: egy letörölt, vagy helytelenűl módosított és mentett dokumentum visszaállítása), vagy esetleges teljesítmény problémák kezelése.

Tapasztalataink szerint az előre nem látható hardver meghibásodások a hibák kevesebb mint 10%-át generálják, sokkal gyakoribbak a felhasználói hibák, és a "vis major" események (Pl.: villámcsapás).

 

TÁVSEGÍTSÉG

A felmerülő problémák egy részét meg lehet oldani távkapcsolaton keresztül, ez elsősorban gyakorlatilag azonnali problémakezelést, másodsorban rendkívüli rugalmasságot eredményez. A mai rendszerekben minden lehetőség adott vagy előtelepített, vagy ad-hoc módon akár közvetlenül kezelni a meghibásodások több mint 85%-át, így általában a probléma hamarabb megoldódik, mintha "hagyományos" esetben munkatársunk a helyszínre érkezne.

A távfelügyelt munkafolyamatokat archiváljuk, így hasonló problémák felmerülése esetén jól tudjuk hasznosítani a tapasztalatokat, valamint átadni a helyi rendszergazdáknak amennyiben igénylik.

 

TANÁCSADÁS

Egy cég működéséért felelős vezető a legritkább esetben járatos az infomratika területén, mi azonban a karbantartási információk alapján jól ismerjük a cég igényeit. Szerződött partnereinknek kedveményes díjjal (Premium szolgáltatás esetén díjmentesen) készítünk informatikai, fejlesztési terveket, hatástanulmányokat, valamint az informatikával kapcsolatos határterületeken felmerülő kérdésekben is aktívan nyújtunk segítséget.

 

RENDELKEZÉSRE ÁLLÁS

Jellemzően három szolgáltatási szintet különböztetünk meg, ezek a szolgáltatási szintben, és a kiszállási időkben különböznek.

 

STANDARD 

Rendelkezésre állás: munkanapokon 7-17 óra között

Távsegítség: ad-hoc, vagy telepített - 1 órán belül

Kiszállás: 8 munkaórán belül

Kiszállási díj: nincs

Bejelentések száma: korlátlan

Csere alkatészek / eszközök: csak saját

OPTIMUM

Rendelkezésre állás: 24/7, folyamatosan

Távsegítség: ad-hoc, vagy telepített - 15 percen belül

Kiszállás: 3 órán belül az esetek 80%-ban, egyébként 8 órán belül (Telephelytől több mint 50km távolságra + az útidő)

Kiszállási díj: nincs

Bejelentések száma: korlátlan

Csere alkatészek / eszközök: a karbantartó által biztosítva, 8 órán belül 

Egyedi telepített rendszerek kezelése és karbantartása (A gyártó / szállító együttműködése, és a szükséges oktatás biztosítása esetén)

PREMIUM 

Rendelkezésre állás: 24/7, folyamatosan , két vonalon

Távsegítség: ad-hoc, vagy telepített - 15 percen belül

Kiszállás: 3 órán belül (Telephelytől több mint 50km távolságra + az útidő)

Garantált hibaelhárítási idő: Egyedi feladatokra szerződés szerint

Kiszállási díj: nincs

Bejelentések száma: korlátlan

Csere alkatészek / eszközök: a karbantartó által biztosítva, egyedi megállapodás alapján helyszínen tárolt, vagy saját készletből 1 órán belül

Egyedi telepített rendszerek kezelése és karbantartása (A gyártó / szállító együttműködése, és a szükséges oktatás biztosítása esetén)

DÍJAK

Szolgáltatásainkat általánydíjas formában biztosítjuk, a szolgáltatási szinttől, és az üzemeltetett rendszer / szolgáltatások függvényében, egyedi megállapodás alapján.

 

A fent leírtakból is jól látható, hogy a rendszer üzemeltetés egy meglehetősen integrált tevékenység, melyet minél kevesebb résztvevő végez, annál hatékonyabb. Ezért szerződött partnereinknek kedvezményes hardver árakat, és tervezési díjakat biztosítunk, így egyszerüsítve és optimalizálva a beszerzési folyamatokat is.